Ipod! Kvalitet? Merkevare??

Skrevet av Magnus Hakvåg - 05.mai.2006 @ 13:57:02
Forbrukerinspektørene på NRK er et interessant program, ikke all saker er reelle problemer, men mer konstruerte og det spekuleres i ordkløveri.

Men de hadde et godt innslag om iPod fra Apple forrige uke.

Vi kan jo starte med å stille oss spørsmålet: Vet de, Apple altså, egentlig hva merkevare betyr?? Og hva dette innebærer?

De har åpenbart fått med seg en god del - for ikke å se det meste, som har med image og produktidentitet …MEN de har åpenbart glemt at kvalitetsbegrepet også er en del av dette…….


Jeg holder en god del kurs i personlig merkevarebygging som egentlig er kurs i hvordan kontrollere hvordan en kommuniserer… Forståelse av kvalitetsbegrepet er sentralt i dette.

Jeg er litt i tvil om Apple har forståelse av kvalitetsbegrepet.

Kvalitetsbegrepet er en kompleks og sammensatt "greie"…..kremt…!!

Kvalitet har mye med hva som er lovet/forespeilet kunden, men også hva som kreves og forventes, da også rent juridisk sett.

Kundeservice er en del av produktpakken, altså en del av helheten i vurderingen av produktet - og er ofte der en møter kundene direkte og de som da har fått problemer tilknyttet produktet.

Vi måler også gjerne de gode vennene på hvem som stiller opp når man er "nede" eller har problemer. Således er Apple en DÅRLIG VENN!! De SPARKER deg bare videre til selger … osv osv. Klarer de ikke å sparke, så forviser de deg til noen som ikke har eller tar ansvar. - så sant de ikke har klart æ gjøre seg utilgjengelig.

HUSK: Det motsatte av kjærlighet er LIKEGYLDIGHET. Apple elsker deg ikke - de trekker bare likegyldig på skuldrene så snart de har fått penga dine og sendt deg på dør med et pent epleprodukt.


Skjerpings!!



Kvalitet og kundeservice henger således godt sammen…
Kvalitetsbegrepet er en del av merkevarebegrepet……..
Hvordan ting egentlig er, er ikke alltid like interessant, men hvordan de blir oppfattet å være…

Kanskje på tide å trekke fingrene ut av ørene og erkjenne at vi har forbrukerrettigheter her i Norge som er strengere enn andre land. Og det at man ikke oppfyller disse gjør at man forringer opplevd kvalitet på produktet. Dårlig kundeservice bidrar så til man assosierer Apple med negative verdier. Sålede forringes merkevaren


PS: God kvalitet er gjerne en kontinuerlig dialog om hva god kvalitet er. Apple invitere ikke til god dialog - her er det absolutt ingen dialog!!


MMMMmmmmm!!!


Selv har jeg ingen iPod, men observerer omgivelsene…..!

Jeg vil ha GODE "venner"…..!!!


Kommentarer:
Postet av: Mac Panthers

Må si meg enig i den noget morsomme kronikken. Jeg er selv Mac-bruker og har til dags dato(takk og lov) ikke hatt bruk for deres "support"(ja legg merke til ")

Det jeg vil nevne som ikke er nevnt i denne artikkelen er at Apple trenger ikke noen god dialog med kundene. Siden jeg gikk over til mac for ett par år siden legger jeg mer og mer merke til hvordan Apple-tilhengere holder med uansett hvor mye motgang og kritikk som blir kastet deres vei. De er en familie som nekter plent på at de tar feil, og alt som blir levert med logoen av ett halvspist eple er best uansett! Alternativer trengs ikke, og er det noe som ikke fungerer er det ikke Steve&Co sin feil. Derfor har Apple aldri hatt noe sterkt behov for å holde markedsproduktene sine i god support. Første bud til å få opp ett system for å hjelpe de som har problemer, er å ha behov for det, og det får de ikke før folk stiller kritikk til produktene og sier "sånn burde det vært" istedet for "Det er lagd sånn, og det er genialt" mens de fornekter følelsen av at det kunne vært gjort bedre.

Mottoet til omtrent alle apple-brukere er "Det bare fungerer" Ingenting bare fungerer. Alt må vedlikeholdes og sjekkes for feil med jevne mellomrom. Hvis ikke, ryker det og da er det for sent.

09.mai.2006 @ 15:38:39
Postet av: iPod bruker

Vil bare si at mer erfaring er helt annerledes angående support.

Har en iPod som jeg hadde noe problemer med. Slikt kan skje med alle typer enheter. Etter å ha ringt support og utført en restore som forsøk på å fikse det selv, var det bare å sende den inn og få en ny enhet etter noen dager.

Ett år etter dette fikk jeg igjen problemer. Etter en samtale med support fikk jeg beskjed om å besøke en Mac-butikk (som jeg hadde i nærheten), og jeg fikk igjen en ny enhet i løpet av kort tid.

Så jeg er meget godt førnøyd og mener merkevaren er i behold også når det gjelder support.

09.mai.2006 @ 22:46:24
Postet av: Magnus Hakvåg

Vær hilset
Takker for innlegg...

Når det gjelder suport i butikken, så har dette mye med butikken å gjøre og ikke Apple.

Men alle har ikke problemer som NRK sa, så det er nok mange fornøyde kunder i Apple "familien".
Og andre tilhører kategorien som Mac Phanters beskrev!!

11.mai.2006 @ 20:34:58
Postet av: Fredrik Bertheussen

Har en Ipod generasjon 4 som jeg fra dag en har hatt problemer med. den har låst seg i tide å utide, plutselig er den i orden igjen, den er "frisk" noen dager, før den plutselig begynner pån igjen. den låser seg midt i en sang, hopper et par sanger frem, spiller halve den sangen, for så å hoppe en sang tilbake å slik fortsetter den. Og det er bare en av "sykdommene" den har. Andre ganger kan den låse seg helt så man ikke får gjort noe utenom å restarte, men den låser seg bare i oppstarten gang etter gang uansett om jeg restarter den. men så, etter 22 restartinger (ja, jeg telte) så funker den igjen. Helt til dagen etter. Da dukker det samme problemet opp igjen. Dette problemet kan dukke opp å forsvinne i kanskje ca en uke før det forsvinner helt, å dukker opp igjen kanskje et halvt år senere. Det var heller ikke alt som kan skje me den. Senest i går, klarte den å "reset all settings" helt av seg selv, å alle sangene forsvant(1356 sanger). Jeg trodde selvfølgelig at sangene var tapt for alltid. Neida, jeg koblet den til datamaskinen å da var de der igjen. Likevel tok jeg avgjørelsen om å restore den helt. (tilbake til fabrikksettings). Jeg puttet den i ladderen, siden det er påkrevd at den er fulladdet før man restorer den, men når jeg så koblet den til datamaskinen for å restore den.. skjedde ingenting. datamaskinen gikk fullstendig i lås. litt etter litt løste den seg opp igjen, og jeg gikk inn på ipodupdater for å restore den. Men, neida! da fikk jeg beskjed om å plugge i ipodn før jeg kunne gjøre noe som helst. Selv om ipodn var plugget i, å det sto svart på hvitt på ipodskjermen, do not disconnect. Jeg koblet den fra og til igjen et par ganger, uten at det funket. Så prøvde jeg den på en annen maskin, akkurat det samme skjedde. jeg koblet den så til ladderen, det har brukt å løyse opp i problemer før. Men denne gangen, så ble skjermen helt svart.. slik var den i vel et kvarter, før den plutselig slo seg på igjen. jeg prøvde å koble den til pcen nok en gang. men det samme som skjedde tidligere skjedde igjen.

Så nå sitter jeg her me en 96% upålitelig ipod som funker når den selv orker, å som jeg ikke kan legge til eller slette sanger på siden jeg ikke får koblet den til datamaskinen. Jeg får heller ikke restoret den, og å restarte den nytter bare til at den funker maks en uke.
Jeg har lett etter et telefonnummer til support i over en time. Men ikke funnet det.. Er jeg rimelig lei av hele apple? JA!

18.aug.2006 @ 01:46:09
Postet av: Anonym

Her er informasjon om telefonsupport fra Apple


Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.blogg.no/index.bd?fa=tb.add&id=1228886
hits