RÅ MAKT!!!

Skrevet av Magnus Hakvåg - 07.feb.2006 @ 11:43
I forrige innlegg stilte jeg spørsmålet om vi ikke bare skulle avskaffe, opphavsrett, patenter, design og varemerkebeskyttelse. Og det ble ganske mange innlegg, og jeg takker for at dere tok dere tid til å legge inn svar.

Jeg skal komme tilbake med mer i denne debatten, må bare få mer tid… Tidsklemma som alle snakker om er høyst reell..

Uansett over til dagens kommentar til media bildet.


I Dagbladet for noen dager siden står det skrevet om en ”stakkar” som føler at musikk industrien kjører over ham og andre ved bruk av finansielle muskler. De velger ut en ”stakkarer” som ikke har ”villet noen noe vondt”, og sak søker dem som enkeltpersoner. Uten å henge meg opp i det juridiske i denne saken, så virker dette som en noe uheldig fremgangsmåte.

Viser til artikkel jeg med flere skrev i Teknisk Ukeblad om merkevarebygging, hvor vi beskriver merkevaren som et varemerke som en tilegner visse verdier.

Når nå musikk industrien går frem på denne måten, hvor da disse ”stakkarene” blir fremstilt som offer for rå makt i media, siden det er dette som selger aviser og det er også musikk industrien svært klar over(vel burde være klar over), så tilegner de seg verdier de neppe ønsker å stå for.

Vi kan jo ta eksempelet med McDonald’s som saksøker gud og hvermann som benytter ”Mc” i varemerkene sine.  De gikk også til søksmål mot en person i Australia, som forsøkte å varemerkebeskytte en forkortelse av sitt navn som reklame på klærne til et ”cricket” lag han sponset. McBratney forsøkte å registrere McBrat og McDonald’s til sak. McDonald’s mente at McBrat var forlikt McKid. Så kan en jo stille seg spørsmålet, var nå dette så lurt da?? Omdømmet, altså renommeet til McDonald’s fikk seg en knekk og det gjorde også merkevaren, og vips der forsvant 100 000 000$ i markedsverdi. Men i tillegg ser nå McDonald’s ut til å tape saken og miste retten til sitt eget varemerke McKid.

For å fortsette der jeg slapp i stad, det kan være lurt å tenke over hvor problemet ligger. Er det slik at alle ønsker å bryte loven, eller er det at ingen kjenner til loven og at de grensene som nå er trekt er alt for uklare. Hadde det da ikke vært bedre å gå ut i dialog og forsøkt å få gjort noe med folks holdninger og kunnskap om dette? Men det er ikke så enkelt nå som de allerede har prestert å ”brande” seg som den store stygge kapitalmakten som alle ønsker å være i mot, uansett om de har rett eller ikke. Å ha en juridisk rett betyr ikke at det er kommersielt fornuftig/formålstjenelig å håndheve denne, det som angår immaterielle verdier er mer kompleks en som så.

Når det gjelder saken jeg tar som eksempel fra Dagbladet, så har han vist i følge artikkelen lagt ut materialet på en slik måte at det er vanskelig for en kunde å skjønne at materialet ikke avspilles fra hans server, men direkte fra opphavsfirmaene. Her kjære venner kommer Markedsføringsloven inn og den er faktisk der ute blant annet for å beskytte dere som forbrukere. Det samme gjelder faktisk for varemerkeloven.

Siden lenkene er fjernet så kan jeg dessverre ikke diskutere mer om dette siden det da bare blir synsing. Men det hadde vært fint om noen der ute, som for eksempel er involvert i saken kunne komme med en kommentar!


Nyt dagen
Magnus


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.blogg.no/trackback/ping/712263
hits