En skult juvel

Publisert: 30.mai.2006 @ 13:03:19
Alt fokus i media omkring patenter har en tendens til å være negativt.


Men det er faktisk tiltak for den som søker kunnskap og ikke har penger.


VFO finnes over hele landet så dette er et tilbud for alle.

En kan få gratis upartisk veiledning og rådgivning og VFO kan dekke:
- forundersøkelse i forbindelse med patentering
- Utforming av patentsøknad
- Innsending av patentsøknad(søknadsprosessen)
- Reiseutgifter i noen tilfeller
- Advokatutgifter i forbindelse med lisensavtaler
Samt at de har oppfinnerstipendet som er en pengestøtte til oppfinner for å dekke lønn i en kortere periode.

Men det finnes selvfølgelig hjelp å få i Teknisk Ukeblad også i bedriftshjelperen.
(første artikkel må oppdateres, men det har jeg dessverre ikke hatt tid til enda…)

Det er viktig at et så viktig verktøy kommer tilsyne, men dessverre det har ikke samme nyhetsverdi som at noen gikk på trynet eller at vi er håpløse på patenter osv. i Norge


Kjære aviser, ta ansvar for Norges fremtid, få frem støtteapparatet og infrastrukturen.
Dette er informasjon som svært mange trenger og en stor mengde personer som vil bli opplyst om.



Skjer mye nå, men fortsatt flyrot!!

Publisert: 11.mai.2006 @ 21:06:46
Det skjer mye i disse dager i mitt "rike" - "The realm of intangible assets"

16 .mai har LES-Scandinavia, miniseminar i Oslo, men jeg frykter at påmeldingsfristen er løpt ut…(Men, spør man pent, går nok det bra!)

23. Mai er det IPR PUB I Trondheim, som er en nettverks og erfaringsutvekslingsarena innen "mitt rike". Det kan dere lese mer om her!

Samme dag i Oslo er det faktisk et møte om konsekvenser av at Norge nå tilsluttes EPC. Møtet er i regi av Tekna. Det finner dere mer om her.


Et lite sukk:
For de som ikke er i riktig by, så er vi jo så heldige at vi har AVINOR her i landet…
Makan til ELENDIG ledelse skal man lete lenge etter, men når sikkerhetsvaktene nå krever 30% lønnsøkning i en "jafs" , så har man, ja hva skal vi si… håpløsheten råder…. Det blir nok streik!! Lurer på om det er mangel på langsiktighet i noen styrer her i landet - og en mangel på forståelse av ordet KVALITET! Dette undergraver merkevaren NORGE!!
(MEN, jeg har forståelse for at de ønsker mer lønn og det fortjener de sikkert, men det kan være lurt å ta det i flere trinn, det blir lettere å akseptere for den andre part.)

8.-9. juni i Trondheim har vi Patsoft, som er Norges største konferanse for IPR innen software og Elektronikk.

Har jeg glemt noen arr. om dette som går i MAI, så gi lyd, eller legg inn en kommentar!

Ipod! Kvalitet? Merkevare??

Publisert: 05.mai.2006 @ 13:57:02
Forbrukerinspektørene på NRK er et interessant program, ikke all saker er reelle problemer, men mer konstruerte og det spekuleres i ordkløveri.

Men de hadde et godt innslag om iPod fra Apple forrige uke.

Vi kan jo starte med å stille oss spørsmålet: Vet de, Apple altså, egentlig hva merkevare betyr?? Og hva dette innebærer?

De har åpenbart fått med seg en god del - for ikke å se det meste, som har med image og produktidentitet …MEN de har åpenbart glemt at kvalitetsbegrepet også er en del av dette…….


Jeg holder en god del kurs i personlig merkevarebygging som egentlig er kurs i hvordan kontrollere hvordan en kommuniserer… Forståelse av kvalitetsbegrepet er sentralt i dette.

Jeg er litt i tvil om Apple har forståelse av kvalitetsbegrepet.

Kvalitetsbegrepet er en kompleks og sammensatt "greie"…..kremt…!!

Kvalitet har mye med hva som er lovet/forespeilet kunden, men også hva som kreves og forventes, da også rent juridisk sett.

Kundeservice er en del av produktpakken, altså en del av helheten i vurderingen av produktet - og er ofte der en møter kundene direkte og de som da har fått problemer tilknyttet produktet.

Vi måler også gjerne de gode vennene på hvem som stiller opp når man er "nede" eller har problemer. Således er Apple en DÅRLIG VENN!! De SPARKER deg bare videre til selger … osv osv. Klarer de ikke å sparke, så forviser de deg til noen som ikke har eller tar ansvar. - så sant de ikke har klart æ gjøre seg utilgjengelig.

HUSK: Det motsatte av kjærlighet er LIKEGYLDIGHET. Apple elsker deg ikke - de trekker bare likegyldig på skuldrene så snart de har fått penga dine og sendt deg på dør med et pent epleprodukt.


Skjerpings!!



Kvalitet og kundeservice henger således godt sammen…
Kvalitetsbegrepet er en del av merkevarebegrepet……..
Hvordan ting egentlig er, er ikke alltid like interessant, men hvordan de blir oppfattet å være…

Kanskje på tide å trekke fingrene ut av ørene og erkjenne at vi har forbrukerrettigheter her i Norge som er strengere enn andre land. Og det at man ikke oppfyller disse gjør at man forringer opplevd kvalitet på produktet. Dårlig kundeservice bidrar så til man assosierer Apple med negative verdier. Sålede forringes merkevaren


PS: God kvalitet er gjerne en kontinuerlig dialog om hva god kvalitet er. Apple invitere ikke til god dialog - her er det absolutt ingen dialog!!


MMMMmmmmm!!!


Selv har jeg ingen iPod, men observerer omgivelsene…..!

Jeg vil ha GODE "venner"…..!!!


hits